Naast het verzorgen van een liefdevol afscheid vinden we het ook belangrijk om de dood wat meer bespreekbaar te maken.
Lichtje branden
Hoe knus en gezellig de wintermaanden ook kunnen zijn, na het verlies van een dierbare voelt niets hetzelfde. Vaak is het gemis dan zelfs nog groter.
Daarom organiseren we jaarlijks in november een samenzijn voor alle families die we begeleid hebben om samen een lichtje te branden voor degene die zij zo missen.
Samenzijn met lotgenoten
Af en toe organiseren we een samenzijn voor lotgenoten van families die we begeleid hebben. Denk hierbij aan ouders die een kind hebben verloren of degene die een partner moeten missen.
Allemaal met een eigen verhaal maar tegelijkertijd ook met een gemeenschappelijke deler. Niet om het zwaarder te maken maar vooral om (h)erkenning te ervaren.
In het begin ken je vrijwel niemand maar aan het einde voelt het alsof je familie van elkaar bent. Soms zorgt dit voor het uitwisselen van telefoonnummers om contact te blijven houden.
Verzorgen lezingen
Af en toe geven we op verzoek een interactieve lezing met een bepaald thema.
Bijvoorbeeld het thema: Kies je voor ‘hoe het heurt?’ of ‘het ook kan?’
Door middel van voorbeelden nemen we de aanwezigen mee in onze dagelijkse praktijk en laten we zien wat er zoal mogelijk is.
Heb je interesse in een lezing?
Stuur ons dan een berichtje.
Gastles op een basisschool
Aan de hand van een (prenten)boek nemen we de kinderen mee in de wereld van de dood. Fardau heeft in de klas van haar zoontje Cees (toen 6 jaar) voorgelezen uit een boek. Aan de hand van dit verhaal ging ze in gesprek met de kinderen.
De kinderen waren van de eerste tot de laatste minuut geboeid. Met blosjes op de wangen werden er allerlei vragen gesteld.
“Waar je ga je naartoe als je dood bent?”
Maar er werd ook veel verteld over bijvoorbeeld een vis die is begraven in de tuin en nu een graatje is of over een afscheid in een kerk waar een meneer met een borstel water over de kist deed.
Heb je als school interesse? Stuur ons dan een berichtje.
Gastles voor het vervolgonderwijs
Op het ROC hebben we studenten, aan de hand van levensechte voorbeelden uit de praktijk, verteld over ons werk.
Daarbij kregen ze ook de opdracht om zelf een fictief afscheid voor te bereiden en deze zo persoonlijk mogelijk te maken.
Het is iedere keer weer verrassend met welke creatieve ideeën de studenten komen.
Daarnaast is het mooi om te zien hoe ze vanaf de eerste minuut geïnteresseerd zijn.
Heb je als school interesse? Stuur ons dan een berichtje.